Tensta konsthall x Beckmans – visuell kommunikation i det offentliga rummet

Sofia Hulting visuell kommunikation

Vem är det offentliga rummet utformat för? Och hur kan grafisk design, konst och reklam användas i förhandlingar om tillgången till staden? Våra förstaårsstudenter på programmet visuell kommunikation har undersökt saken tillsammans med Tensta konsthall och den pågående utställningen Chronos, under ledning av Stefania Malmsten, lektor.

Nya identiteten utforskas rumsligt och rörligt

 –Jag har haft den här kursen i flera år och den pågående utställningen Chronos tar upp flera av de frågor vi brukar jobba med, till exempel kring vem det offentliga rummet är utformat för. Tensta konsthalls verksamhet utgår också i väldigt hög grad från själva platsen. Att vi har fått möjlighet att testa deras nya fantastiska grafiska identitet (av Johanna Lewengard och Benedetta Crippa) och hur den kan användas rumsligt och rörligt har varit otroligt lärorikt, berättar Stefania.

Uppdrag göra konsthallen mer synlig för boende

Med utgångspunkt i den nya identiteten, konsthallens verksamheter och utställningen Chronos har studenterna utforskat hur konsthallen kan bli mer synlig och tillgänglig för de boende i området.

–Vi insåg snabbt att vi ville jobba med Tensta konsthalls identitet utanför och bortanför konsthallen så det blir lättare för de boende att upptäcka den. Det har vi gjort genom att trycka upp vepor, designa nya gatupratare i konsthallens identitet som också kommunicerar att det är fri entré (som är otroligt viktigt att nå ut med) samt få ut identiteten på torget utanför, berättar Ella Farestam, student.

–Mest utmanande har varit att komma på idéer som ska gå i linje och kännas rätt med Tensta konsthall och deras nya identitet, som vi dessutom skulle hinna producera på tre dagar. Jag tycker själv att vi lyckades med det och det känns superkul!

Nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev




Filtrera