Guld i Young Ones Students’ Awards för Beckmansstudent
ClimateBet vill göra människor till experter på klimatförändringar
–När folk bettar på sport så gör de research, de blir experter. ClimateBet vill att människor ska göra samma sak med klimatförändringar. I stället för att bli experter på hur hög höjd påverkar fotbollsspelare till exempel, kommer ClimateBet att få oss att bli experter på vad som orsakar den globala uppvärmningen och hur vi kan bekämpa den, berättar Julius.
–Det kan låta kontroversiellt att betta på klimatkatastrofer, men ClimateBet handlar om att chockera samhället med ett budskap som vi inte kan ignorera. Och genom att göra det, vara en del av lösningen till den globala uppvärmningen och miljökatastroferna. Ju mer kunskap vi sitter på, desto mer kommer vi att kunna göra för vår planet.
Kreativt team Beckmans & Forsbergs
ClimateBet är ett samarbete mellan Beckmans och Forsbergs som uppstod när Julius Tuvenvall träffade Viggo Lindberg och Josefin Inge från Forsbergs under deras praktikperioder på byrån Åkestam Holst förra året.
–Åkestam hade en idé-spånar-workshop där klimatet var tema. Idén av att betta på miljökatastrofer växte fram under denna workshop. Idén gillades mycket på byrån och vi skulle få presentera för en av Åkestams kunder. Men tyvärr rann det ut i sanden och det blev aldrig läge. Vi fortsatte jobba på idén efter praktiken under höstterminen för att skicka in till studenttävlingen The Young Ones.
Inställd prisceremoni
På grund av läget i världen just nu med coronavirus och inställda evenemang får teamet ta emot priset per post.
–En stor del av att vinna The Young Ones är att åka till New York och ta emot priset. Men så blev det tyvärr inte i år. I år fick vi reda på det online och priset ska skickas någon gång i oktober, berättar Julius.
Om Young Ones Student Awards
Prestigefulla Young Ones Student Awards är en tävling för reklam- och designstudenter från hela världen som genomförs varje år. ClimateBet vann guld i ADC, The Young Ones. Kategori: Design for Good/Interactive