Food for Thought – Beckmans x Svenskt Tenn x Beijerinstitutet

Beckmans visuell kommunikation

På temat framtidens mat har studenter på programmet Visuell kommunikation gestaltat Beijerinsitutets forskning om matproduktion, konsumtion och förändringsarbete. 

Gestaltningarna visas i en utställning på Svenskt Tenn 14–21 april.

Så här skriver Arts Thread om utställningen.

Visuell kommunikation ger nya perspektiv på forskning

I utställningen ger visuell kommunikation nya ingångar till den aktuella forskningen. Komplex information har av studenterna omvandlats till konstnärliga projekt som inspirerats av forskarens sätt att tänka i scenarier. Tillsammans vill de skapa en större förståelse för de beteendeförändringar som enligt forskningen behövs redan idag för individer och samhället och för hur dagens attityder hänger ihop med morgondagens förändringar. Vad vi kommer att äta i framtiden och hur maten kommer produceras angår oss alla, vilket inte minst UN Food Systems Summit som arrangeras av FN för första gången i år, tar fasta på.

Kommunikativa grepp som vill motivera till klimatsmarta val 

Att det kan vara svårt att fatta klimatsmarta beslut känner nog många igen sig i. Inte minst i mataffären. Men tänk om jag som konsument skulle kunna få bättre hjälp i mina val? Till exempel genom förpackningar som är helt ärliga med sitt innehåll och klimatpåverkan? Eller om jag enkelt kan få svar på var maten egentligen kommer ifrån och hur och när den är producerad? Kan jag påverkas till mer klimatsmarta val av en så enkel sak som att kundkorgen är utformad på ett nytt sätt, med ett fack för grönsaker som utgör halva korgen medan facket för rött kött har en näst intill obefintlig plats? I utställningen Food for Thought får du ta del av dessa och fler kommunikativa grepp på Beijerinstitutets forskning som vill motivera dig och mig till bättre val för klimatet.

Läs mer om de enskilda projekten här.

Utställningen på Svenskt Tenn 14-21 april — förboka ditt besök

Endast två besökare åt gången i utställningen. Vänligen förboka ditt besök via detta bokningssystem. Utställningen är öppen under butikens öppettider på Strandvägen 5.

Medverkande studenter & handledare 

Alexander Peri, Alva Nylander, Annabella Gustafsson, Clémentine Berglund, Eric Rösmark, Hedvig Moberg, Joel Eriksson, Jonna Zeitler, Leonard Ekenberg, Linnéa Jakobsson, Maja Schein, Sara Solén, Sara Bris och Selvi Albayrak.

Emmy Wassénius, forskare, Malin Jonell, forskare, Patrik Henriksson, forskare, Therese Lindahl, forskare, Julia Urbán, produktionsledare Guldägget, Sveriges kommunikationsbyråer.

Om Svenskt Tenn & Beijerinstitutet  

Svenskt Tenn ägs av Kjell och Märta Beijers stiftelse och allt överskott som företaget genererar går till forskning och bevarandet av svenskt hantverk. Ett av de institut som finansieras via stiftelsen är Beijerinstitutet vid Kungliga Vetenskapsakademien, som arbetar för en djupare förståelse för samspelet mellan ekologiska system och samhällets och ekonomins utveckling. Målet är att finna vägar mot en hållbar utveckling.

Nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev




Filtrera