En mer hållbar modeindustri? Modejournalisten Anna Blom föreläser om cirkulärt mode
Resa blev vändpunkt
Anna Blom har arbetat som modejournalist i över 13 år och intervjuat många av de riktigt stora i modebranschen såsom modedesigner Stella McCartney och Burberrys tidigare chefsdesigner Christopher Bailey, men även globala influencers som Gigi Hadid. Idag kombinerar hon skrivandet med att föreläsa om cirkulärt mode.
–Mode för mig representerar längtan och drömmar och är ett fantastiskt sätt att uttrycka identitet och bygga självförtroende, men det går inte att blunda för att modeindustrin är en stor miljöbov.
En resa till Shanghai med Global Change Award (delas ut av H&M Foundation reds.anm.) väckte Annas intresse för cirkulärt mode.
–Efter den resan kände jag att om jag skulle fortsätta arbeta med mode så ville jag bättre förstå industrins utmaningar och möjligheter.
Attityder och beteenden ett steg på vägen mot förändring
Cirkulärt mode innebär att utöka livslängden på produkterna, att t ex arbeta med återvunna material som blir plagg som sedan kan komposteras eller återvinnas när ägaren tröttnat, eller att utveckla nya miljövänliga material, men också att utveckla affärsmodeller som bygger cirkularitet.
Idag är det absolut vanligaste produktionssättet att nya textilier produceras för att tillverka plagg som slängs efter en kort livscykel. Men återvinning löser inte problemen inom modeindustrin, eftersom endast 1% av all återvunnen textil blir till nya kläder. Dessutom är det för den vanliga konsumenten inte längre möjligt att bedöma om ett plagg är miljövänligt producerat.
Det vi kan styra är istället vår attityd och vårt beteende när det gäller mode – vår inställning till ägande och hur vi använder våra kläder. Den största delen av ett plaggs negativa klimatpåverkan sker i produktion och när vi kunder åker till och från butiken. Ett plagg som används dubbelt så länge minskar den negativa påverkan med hälften. Och istället för att köpa nytt till nästa fest eller även till vardagsbehoven finns det många företag vars affärsidé är att hyra ut plagg.
–Det är en lång väg kvar till en mer hållbar modeindustri men mycket positivt är på gång. Nya innovativa material tas fram, cirkulära affärsmodeller provas och etableras och bland unga blir hållbarhet och etiska värderingar allt viktigare.
Anna Bloms 3 bästa tips för att bli en medveten modekonsument
- Shoppa i din egen garderob. Hur kan du styla om, hitta nya stilkombinationer och reaktivera plagg som du tröttnat på?
- Prova att hyra plagg eller sälj och köp på second-hand.
- Bygg en bra grundgarderob som tar hänsyn till dig och dina behov.