Med eld som verktyg – designen bakom kulturministerns Nobelklänning
Resterna efter en skogsbrand i en klänning
Utifrån temat Eld utforskar klänningen resultatet efter en förödande skogsbrand; den brända marken, askan, glöden och mörkret som efteråt lägger sig som en tyngd över marken. Med hjälp av en tändare, broderier, glittrande strasstenar och uppknutet tyg över vänster axel som symboliserar förkolnat trä, har de velat skapa känslan av en nyss eldhärjad skog.
–Vi stod i blåsten i Humlegården och brände hål på tyget till klänningen. Många undrade nog vad vi höll på med…. berättar Alice och Kevin.
–Men vi ville få fram känslan av bränd natur, det ostrukturerade landskapet som skogen skapar efter en brand. För att få fram den känslan jobbade vi med att manipulera tyget, 100% sidenorganza, genom att bränna det. Runt de brända hålens kanter skapades en bronsaktig effekt, precis som glöd. Eftersom sidenorganzan formade sig efter manipulationen lät vi tyget tala för sig själv och valde att göra en enklare silhuett.
För att förstärka känslan av glöd och trasig mark löper broderier över hela klänningen liksom gnistrande strasstenar, allt gjort för hand. Rökpelaren består av en västapplikation som löper längs med vänster sida. Västen är avtagbar och förhoppning är att klänningen ska kunna användas många gånger, både med och utan väst.
–Skogsbränder blir allt vanligare i och med temperaturhöjningen som är en följd av klimatförändringar. Vi vill berätta om känslan av maktlöshet och orättvisa för djur- och växtriket som människans klimatpåverkan orsakar, och att ett varmare och mer skiftande klimat faktiskt påverkar oss alla.
Om projektet Nobel Creations 2019
Modestudenterna i årskurs 1 på Beckmans Designhögskola fick tidigare under hösten i uppgift att skapa en klänning till kulturministern att bära på Nobelfestligheterna. Studenterna delades in i grupper och skapade sammanlagt fem olika kreationer för Amanda Lind att välja mellan. Klänningarna tar avstamp i viktiga frågor för ministern såsom frågor om kunskap och yttrandefrihet, att befria världshaven från föroreningar och plast, klimathot och skogsbränder. Frågorna delades in i teman från de fyra elementen: jord, eld, vatten och luft. Resultatet är kreationer som väver samman mode med samhällsfrågor, personlighet med yrkesroll och Nobelprisets historiska anor med forskning för framtiden.
Kulturministerns Nobelklänning visas tillsammans med de övriga kreationerna på Konstakademien från den 11 december.