Kreativt skapande i CLO 3D
Modebranschen håller på att ställa om och det ställer ökade krav på kompetens inom hållbarhet och digitalisering. Att kompetensutveckla sig är därför viktigare än någonsin.
Genom CLO behöver färre prover sys upp och skickas över världen och beslut kan fattas snabbare eftersom produkterna i CLO blir mer verklighetstrogna.
Designprocessen blir därmed mer hållbar och sparar miljö, tid och pengar.
“Vi kräver någon form av 3D-skills i all vår designrekrytering, ju högre desto bättre.”
Anna Norling, designchef på Weekday och styrelseledamot i Beckmans styrelse
Kursens upplägg
Kursstart: Oktober 2024, vecka 41-50, torsdagar, 10 oktober – 12 december
Kurslängd: 10 veckor, 18.00-21.00
Antal studenter: 9-14
Undervisning; 1 kväll/vecka tre timmar per tillfälle samt en lördag 6 timmar 16 november. Lärarledd undervisning på plats men kursen kräver att du arbetar självständigt ca 7 timmar per vecka
Anmälan
Anmälan öppnar i augusti 2024.
Pris
5 600 kr exklusive moms
7 000 kr inklusive moms
Plats
Beckmans Designhögskola
Agavägen 54
181 55 Lidingö
Språk
Svenska
Förkunskapskrav
- Modedesigner eller annan annan eftergymnasial utbildning med inriktning mot modedesign.
- Datorvana i Adobe Illustrator och Adobe Photoshop, vana av att jobba i digital miljö.
- Viss kunskap i sömnad och mönsterkonstruktion
- Inga förkunskapskrav i CLO krävs.
Förberedelser
Datorer med program finns på skolan.
Vill du använda din egen dator rekommenderas följande förutsättningar från CLO.
CLO finns att använda som gratis test i 30 dagar.
Kursens innehåll
Denna kurs startar från grunden och man lär sig hur programmet tekniskt fungerar, hur man tar fram de verklighetstrogna produkterna som sedan blir till renderade tydliga bilder.
Kursen fokuserar på
- Grundläggande kunskap om innehåll och verktyg
- Hur man applicerar plagget på avataren och lägger på olika tyger, färger och print
- Hur man tar in ett mönster eller färdigt plagg för att använda som utgångspunkt för sitt skapande
- Hur man jobbar fram sin design genom att använda 2D- och 3D-fönstren
- Hur man framställer verklighetstrogna plagg
- Grundläggande kunskap om rendering, ljussättning mm för att framställa en säljande bild
Lärandemål
- Skapa plagg utifrån sin idé till färdig produkt
- Hantera tyger, trims och accessoarer
- Justera avatarerna i poser och mått
- Skapa material för att presentera designs och idéer för interna möten
- Göra renderade bilder med verklighetstrogna plagg för tex Portfolios
- Hur man gör för att utvecklas vidare i programmet
Kursledare Charlotte Högberg
Charlotte Högberg är en erfaren textildesigner känd för sin förmåga att kombinera traditionell plaggdesign med modern 3D-teknologi, vilket ger innovativa och precisa resultat. Hon har djup kunskap om modeindustrin och ett stort engagemang för kontinuerligt lärande. Sedan augusti 2023 arbetar hon som utbildningsledare och lärare på Stockholms Tillskärarakademi, där hon fokuserar på skapande i 3D-miljö, mönsterkonstruktion, passformskontroll och rendering. Hon har också en konsultroll som 3D-plaggdesigner och senior designer i sitt bolag Suits & Friends AB.
Mer än 30 års erfarenhet som modedesigner
Med över 30 års erfarenhet har hon arbetat med både eget varumärke och stora svenska designföretag. Charlotte drev sitt varumärke Charlotte & Morgan under 10 år, en kollektion med den herrinspirerade damkavajen i fokus. Hon har arbetat på H&M både som konceptdesigner på damavdelningen och som konsult där hon ansvarade för 3D-visualisering och senare hade designansvar för herrskjortor. Hon har även haft en långvarig anställning på GANT som designer och produktchef för bla herrbyxor, damkavajer och ytterplagg. Hennes utbildning inkluderar en komplett kurs i CLO3D vid Borås Yrkeshögskola och en kurs i Agil projektledning och Ledarskap vid Changemaker Educations.
Läs mer om Charlotte Högberg på hennes webbplats www.charlottehogberg.com