KONTORET
Gjort tilsammens med: Amanda Artberger
Kontoret är en interaktiv speldesign inspirerad av Escaperoom-konceptet. Två personer kommer in och sätter sig framför sina skrivbord. Framför dem står varsitt rörigt skrivbord med varsin dator. Dator 1 saknar sin mus och dator 2 saknar tangentbordet. En halvt uppäten hamburgare och pommes ligger framför dator 1 och genom att röra vid hamburgaren och doppa pommes i dippen aktiverar spelare 1 spelare 2:s mus på skärmen. Spelare 2 har flera föremål framför sig och om personen rör vid dessa saker börjar spelare 1:s dator skriva ett lösenord. Via samarbete med burgaren som är programmerad som en mus och pommes och dipp som högerklick, och stökiga objekt programmerade som tangentbord, måste de två spelarna använda samarbete för att ta reda på vad lösenordet är så att de kan öppna spelare 1:s dator. Fungerade det? Ja, det finns en dold överraskning som väntar på dem på den låsta datorn….
Lärare och handledare: Jonas Johansson