Inflafest
Uppgift att skapa en grafisk identitet till en ny festival.
Om festivalen
Inflationen har nått nya höjder. Festivaler som Lollapalloza, Way out West och Sweden Rock har inte längre råd att utföra sina stora, extravaganta och dyra festivaler – och även om de kunde, skulle ingen ha råd att gå. Nya tider kräver en ny slags festival.
Inflafest blir namnet på vår tids nya festival. Över hela landet poppar initiativet av hemmagjorda festivaler upp, som organiseras under namnet Inflafest. Genom individers personliga nätverk och sociala medier sprider sig tid, plats och biljettsläpp för festivalerna, som utspelar sig över hela Sverige hemma hos vanliga festivalsugna personers hem.
Tanken bakom det visuella
Inflationen gör att pengarnas värde faller, vilket leder till frågan om på vilka fysiska platser pengar hamnar när de inte har något värde och därför inte längre behöver förvaras tryggt i plånboken. Pengar får i festivalens genomgående illustrationer nya fysiska miljöer och sammanhang som bygger på denna fråga.
Posters: Inflafest anordnas på vanliga människors initiativ, därför är det något man blir inbjuden till. Postern fungerar som en inbjudan, som sprids genom kontaktnät. Inbjudan skickas smidigast och billigast digitalt, vilket är varför jag har valt att göra posterna rörliga.
Postern finns i två versioner, som leker med samma idé i två olika utföranden. Det skapar en dynamik i inbjudningarna när alla inte får samma, och blir även mer personliga.
Karta: Den fortsätter på temat av att illustrera platser där pengar hamnar när det inte har något värde. Kartan blev en broschyr som Inflagästerna kan ta på plats. Jag valde att göra en broschyr eftersom att det är interaktivt och ger yta åt olika illustrationer, men även för att en skylt med en karta inte har något syfte när festivalen utspelar sig i en etta. Då kartan inte har ett praktiskt syfte får den mer av ett estetiskt syfte, och något Inflagästerna kan ta med sig som ett minne av festivalen. Av denna anledning var det extra viktigt att broschyren är vacker att titta på, snarare än lättläst.
T-shirt: Festivalen utspelar sig under hög inflation, för att den därför ska gå att genomföra gör man allt för att hålla priserna nere. Att ta vara på det man redan har och göra något kul och kreativt av det är därför viktigt. Inflagästerna ska kunna göra sina T-shirts av vilket plagg som helst de redan har i garderoben. Allt de behöver göra är att ta med sig ett plagg till festivalen och dekorera det på plats.
Jag har utfört alla delar.