Utställning med bortglömd mönsterskatt
Göta Trägårdh är en av grundarna till Beckmans skola och var huvudlärare på modelinjen under många år. Hon var en svensk pionjär inom modedesign, modeillustratör och textil mönsterformgivare. Under 10 år var hon konstnärlig ledare för STOBO textil (1954-1964).
STOBO textil – en av Sveriges mest ambitiösa textilsatsningar
–Utställning har satts ihop med ideella krafter och önskan har varit att sätta ljus på en mönsterskatt som sedan ett halvsekel tillbaka tyvärr helt har fallit i glömska. STOBO textil är en av de mest ambitiösa men samtidigt minst ihågkomna satsningarna i svensk textilhistoria, säger Anna Häggblom-Stålhammar som samordnat utställningen.
Det var Stockholms bomullsspinneri och väfveri (grundat 1869 i Barnängen i Stockholm) som bytte namn till STOBO i en nysatsning som gjordes på 1950-talet. Direktör Sven Ericsson hade 1948 köpt den första helautomatiska filmtrycksmaskinen till Sverige. Dessförinnan hade all tyger tryckts för hand.
Många tidigare Beckmanselever bjöds in för att skapa mönster
När Göta Trägårdh blev konstnärlig ledare fick hon fria händer att bygga upp STOBOs kollektioner. En grupp yngre konstnärer, många av dem tidigare Beckmanselever till Göta, bjöds in för att diskutera möjligheten att skapa ett nytt uttryck för STOBOs mönster. Det blev en totalomläggning av hela produktionen och man satsade reservationslöst på nyskapande mönster. En liknande satsning hade aldrig gjorts och för första gången ritade fria konstnärer tygmönster till industriell textilproduktion.
Succé i media men utebliven försäljning
Den första STOBO-kollektionen visades 1954 och fick strålande recensioner. Kollektionen väckte även uppmärksamhet för att den också använde olika material som bomull, ylle, rayon, linne och nylon som kunde användas på flera sätt; samma tyger och mönster kunde användas till både inredning och kläder.
Berömmet i pressen gav STOBO en rivstart och alla ville se de nya tygerna, men STOBO blev aldrig den försäljningssuccé som Sven Ericsson väntat sig. Butiker vågade inte satsa och konsumenterna hade svårt att hitta tygerna, även om de lovordades i media. Flera ambitiösa kollektioner gjordes under Göta Trägårdhs ledning och man försökte att lansera mönstren utomlands.
Göta kom att stanna på STOBO fram till dess avveckling 1964. Efter avvecklingen förstördes STOBOs stora mönsterarkiv och inga konstnärer fick tillbaka sina skisser.
I utställningen visas nu samlat för första gången skisser, tyger och fotografier från STOBO textil.
Utställning samt pop-up butik med retrotyger & kläder 11 maj-16 juni
helger kl 11.00-16.00
Plats: i ladan, Troxhammarbyväg 33, Ekerö