Sommarprojekt i Generativ Design
Generativ design är en symbios mellan maskin och människa, där maskinen genererar stora mängder möjligheter utifrån givna förutsättningar, vilket kan leda till visuella upptäckter en ensam aldrig skulle finna. Med hjälp av Processing, och specifikt dess port till Javascript p5js, har vi utforskat grafisk form och “ritat med kod”.
Tidskrävande
–Att arbeta med programmering och kod kräver att man måste postponera sina förväntningar på resultatet eftersom det kommer långt senare än vad man tror i början. Även om kod, mer specifikt Processing, är väldigt visuellt och versatilt så är inlärningskurvan så mycket brantare än andra saker jag hittills provat på Visuell kommunikation. Ofta blir det inte som man vill, och man måste felsöka, hitta rätt kommatecken som sitter fel osv. Det kräver mycket rumpa-på-stol-tid och knattrande på tangentbord och ofta måste man vara beredd på att sitta kutryggad framför datorn längre än vad man hade planerat. Men jätteroligt! Känner att jag vill inkludera mycket mer programmering i kommande projekt :), säger Ivan Gedin, andra året på programmet Visuell Kommunikation.
Maskinen som kollega
Under handledning av Jonas Johansson, adjunkt på Visuell kommunikation och Half Scheidl, har kursen innehållit samtal om generativa konstnärer i historien såsom Hilma af Klint och Kazemir Malevitj, skissbesök på Moderna museet och Bergrummet Tidö Collection of Toys & Comics där syftet har varit att dekonstruera ett verk för att sedan rekonstruera det med kod, samt workshops på skolan.
–Det har varit viktigt för oss att sätta programmeringen i en konstnärlig och historisk kontext där den hör hemma. Kaos, struktur, slump, fantasi, färg, form ingår i programmerings-paletten och med maskinen som kollega blir det en spännande och kreativ upptäcktsresa, berättar Jonas Johansson, adjunkt Visuell Kommunikation.
Resterande veckor har studenterna arbetat fritt med sina uppgifter; att skapa tre verk inspirerade av en konstnärs teknik och att skapa tre audiovisuella verk inspirerade av film- eller albumomslag där musik inkluderas i det egna verket. Till slutredovisningen var uppgiften att skapa tre helt egna verk där tekniker som de fått lära sig under kursen och tyckte var intressanta applicerades.
Besök @beckmans_rgb för att se mer av studenternas arbeten samt process från början till slut, och följ för framtida grafiska och rörliga utflykter!
Länkar
Isabelle Sjö: Ping Pong (besök på mobil)
Erik Karlsson Malinen:
Viktor Nilsson