Examensprojekt utforskar design som kritik och uppmärksammas internationellt

Beckmans alumni, examen2021 och visuell kommunikation

Rebecka Hoffmanns examensprojekt Exquisite Corpse från programmet Visuell kommunikation på Beckmans, kan beskrivas som en intellektuell lek kring människans utveckling och samtid där en av filosofins giganter möter designvärlden och en dystopisk samhällsvision uppstår.

Kirkegaards teorier har inspirerat projektet

–Idag kan vi i praktiken designa livet och för att förhålla oss till teknikens utveckling ville jag undersöka filosofiska teorier om betydelsen av att existera i vår tid. Filosofen Søren Kierkegaard menar att existensen inte är det som har inträffat, den ser till människans möjligheter och absurditeter, allt som vi kan bli, berättar Rebecka.

–Enligt Kirkegaard lever människan antingen estetiskt eller etisk. I mitt projekt blir estetikern en liknelse för flyktiga nöjen, slumpen och inkonsekvens. Estetikern designar framtidens människa. Vad är incitamentet bakom den evolutionära förändringen och vad kommer människan vilja bli?

Vill ifrågasätta vår tid på ett tankeväckande sätt 

Med metoden Consequence Game och CRISPR-teknik som verktyg spekulerar hon i hur vi designar framtidens människa. Allvarliga frågeställningar får möta lekfulla metoder varpå absurda gestaltningar uppstår.

–Jag tror så starkt på att om idéer och formspråk inte utmanas och utvecklas, förändrar vi heller inte verkligheten. Jag vill uppmuntra betraktaren att ifrågasätta vår tid och den samtida människosynen på ett fantasifullt, oroande och tankeväckande sätt. Om ett projekt ska vara effektivt och inflytelserikt så tror jag att det till en viss del måste innehålla kritik och problem, säger Rebecka.

Vogue Talents och Aesthetica Magazine har lyft fram projektet 

Projektet har uppmärksammats av Vogue Talents (Vogue Italia) som varje år väljer ut framtidens kreatörer till sin September Issue. Denna gång var temat ”Fearless Generations” och en bild från Exquisite Corpse, valdes ut till det collage som utgjorde tidningens omslag. Det har i sin tur lett till publicering i Aesthetica Magazine October/November edition (Issue 103) i kategorin ”Aesthetica’s Artists’ Directory”, en plattform för de mest innovativa utövarna inom konst och kultur idag. 

–Jag inspireras av området design som kritik, att utforska idéer innan de blir verklighet och att ställa frågor snarare än att ge svar. Som designer vill jag ge visuella ledtrådar men betraktaren får på eget initiativ föreställa sig världen som designen tillhör, som bl. a innefattar dess politik, sociala relationer och ideologi, en balansgång som jag tror att bl a Vogue Talents såg i projektet.

Nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev




Filtrera