Beckmans modestudenter utforskar framtidens couture

Beckmans

Studenterna i årskurs två på modeprogrammet vid Beckmans Designhögskola har utforskat couturens relevans i dag och med sikte på framtiden.

Resultatet är tolv visionära koncept och kreationer där konstnärlig design samt traditionellt och visionärt hantverk möter utmaningar inom hållbarhet och materialförnyelse. Kreationerna presenterades under en modevisning på Nordiska museet den 9 mars.

– Couture handlar om att arbeta med stark formkänsla och skapa kläder genom omsorgsfulla materialval och gediget hantverksutförande. Studenternas visioner innefattar nya livsstilar och värderingar, ett annat kvalitetstänkande och ett utforskande av nya materialiteter. Nya modulformer växer fram skulpturalt tillsammans med traditionella broderiutsmyckningar och draperade veckbildningar, säger Elisabet Yanagisawa, kursansvarig lärare i modedesign vid Beckmans Designhögskola.

På Nordiska museets utställning Nordens Paris visas inspirationskällan: originalkreationer från 1900-talets legendariska beställningsateljé NK:s Franska damskrädderi. I framtidens coutureateljéer är handens närvaro tydlig tillsammans med laserskärare och 3D-skrivare.

– Couturen gör stark comeback i dag som modets mest fria, kreativa och hållbara uttrycksform. Det är fascinerande att se hur studenterna på Beckmans Designhögskola med sin modeskolade blick omvandlat inspiration från dåtidens couture till lika relevanta som visionära idéer för framtiden, säger Susanna Strömquist, modekritiker och curator för utställningen Nordens Paris på Nordiska museet.

Lookbook- och catwalkbilder hittar du på Beckmans nyhetsrum

Koncept och deltagande studenter:

Emma Carling – Turn
Ett ärmhål kan bli ett halshål och tre delar kan bli två som kan bli en. Klänningens tre delar kan kopplas ifrån varandra och sättas ihop på nya sätt som ett pussel. Människan har alltid velat förnya sig, detta är ett sätt att förnya sig och få vara kreativ utan att behöva köpa något nytt. Hållbart och framtidens couture. 

Material: Bomullssammet, metallspänne, vaddering.
Hantverksteknik: Broderi.

Sofia Ericsson – Ramverk
I min framtidsvision ökar uppskattningen och förståelsen för hantverk i takt med att modet blir mer hållbart. Genom att låta broderibågar bestämma formen på klänningen som växer ur ramar vill jag belysa att hantverk alltid är närvarande i ett plagg.

Material: Blandvara, järntråd, broderibågar.
Hantverksteknik: Laserskärning.

Jens Nilsson – Fractal Space
Fractal Space är ett utforskande av geometri i en couture-kontext. Med laserskärning, dubblering och olika handsömnadstekniker förs ett samtal mellan handens betydelse och innovation. Tyg har skurits, dubblerats och modulerats i ett försök att besvara frågor kring struktur, färgåtergivning, rörelse och vad herrkläder kan vara i framtiden.

Material: Ull, bomull, sidenorganza, tyll.
Hantverksteknik: Laserskärning, dubblering, modulering.

Tim Bunwassana – Heritage
I en framtid där gränserna inte existerar mellan genus, sexualitet och nationalitet, kommer inspirationen bakom denna couture-look från traditionella plagg runt om världen. Plaggen har inslag från arbetade skrädderitekniker som förekommer inom formell klädsel.

Material: Ullsatin.
Hantverksteknik: Traditionellt skrädderi och broderi.

Paul Shutrick – Livboj
Idag lever vi i en hektisk värld. Varenda stund i vår dag kan effektiviseras, tas vara på och utnyttjas till max. Vi äter vår lunch på språng, mailar på tåget och Instagrammar på toan. Tillslut känns det som att vattnet stiger runt dig och vi är ett feltramp från att drunkna.

Material: Bondad neopren med ull, färgad tyll, broderade handknutna knopar av friluftsrep, PVC, siden, bomull.
Hantverksteknik: Bondning, snörmakeri, brodyr.

Ingrid Norberg – Pollution Couture
I framtiden kommer all couture skapas av återvunnet material. Synen på vad som anses lyxigt kommer ligga i historien varje tygbit bär med sig. När de unika bitarna monteras samman blir resultatet en couture-look ensam av sitt slag. I detta projekt har jag samarbetat med Stadsmissionen.

Material: återvunna sidenslipsar, regnrock och guldkedjor.
Hantverksteknik: Applikation och montering.

Rasmus Georgiadis – A Train of Tradition
En tolkning av hur den traditionella bröllopsklädselns koder speglar en svunnen tidsanda. En hudfärgad klänning speglar bruden själv snarare än normernas förväntningar. Dessa läggs bakom oss i form av ett vitt släp i duchesse med lasergraverad spets. 

Material: Duchesse, sidenchiffong, organza, strass.
Hantverksteknik: Lasergraverad spets.

Edina Petonjic – Human Remains
Framtiden ses ofta som en tid då civilisationer till följd av mekanisering mister den mänskliga handen. Denna kreation kommenterar relationen mellan vår samtid och framtid och bygger på idén av skeva avbildningar som väcker obehag.

Material: tagel, pergament, ull.
Hantverksteknik: Våtformning av pergament, broderi.

Miranda Berg – Negative Space
En kreation som harmoniserar med kroppens skiften samt ägnar uppmärksamhet åt de kvinnor som lever i det dolda eller mist sina liv till följd av destruktiva relationer. Plagget expanderar vid behov, för att frigöra kroppen. En kreation som växer med livet, och livet med den.

Material: Läder, siden.
Hantverksteknik: Handskuret läder som våtformats, samt patinerat siden som broderats. 

Hampus Ekman – Bloom
Elsa Schiaparelli fick ofta höra att hon var ett oattraktivt barn. Så hon gick ned till blomtorget i sin italienska hemstad och köpte fröer. Hon planterade dem i näsa, öron och mun i hopp om att blomma ut. Bli lika vacker som en ros, lika självsäker som en lilja. Detta var hennes första surrealistiska upplevelse som formade hela hennes liv som kreatör.

Material: Velour, satin, linneblandvara.
Hantverksteknik: Plissering. 

Albin Vikström – Car battery charged ballerina
Vi presenterar en biologisk utveckling inom vår dubbelhelix som förgyller människans plats inom ett samhälle utan naturligt urval. Apati är lika med döden. 

Material: Dubblering av glasfiber.
Teknik: Värmeformade elslangar.

Pierre Westerholm – 0cc
En tanke om att överföra hantverkstekniker och uttryck från motorcykel-världens Chopper Scen. En värld där hantverk, material och form är avgörande för slutresultatet. Ett undersökande arbete där jag försökt förkroppsliga dessa fordon samt förstärka kroppens position. 

Material: Glasfiber, polyesternät och gummi.
Hantverkstekniker: Skulptering, airbrush, dubblering och handsömnad.

Nyheter
Tack för i år!

Tack för i år!


Prenumerera på vårt nyhetsbrev




Filtrera