Bakom kulisserna på filmen Window Shopping
–Konceptet Window Shopping kom till utifrån ett hållbarhetsperspektiv på modekommunikation. Vi ville flytta fokus till ett förhållningssätt till mode och lansera window shopping som en ny underhållningsform och en kulturupplevelse, berättar Måns Peterson som tagit fram koncept och kommunikation tillsammans med Adam Siversen Ljung, Anna Knutsson, Felix Scheynius, Hanna Green Youngblood och Julius Tuvenvall.
Premiär på Copenhagen Fashion Week
Konceptet hade premiär under ett event på Copenhagen Fashion Week och visades även i en modevisning på Nordiska museet. Dessutom hölls en releasefest för filmen på Penny & Bill i slutet av januari.
Kursen är en av de mest omfattande på programmet Visuell kommunikation. Studenternas uppgift är att skapa koncept och kommunikation till projektet Fashion Collaboration som också är ett samarbete med sistaårsstudenterna på Mode. Det är en övning i art direction, innehåll och estetiska uttryck men också i att leda och driva ett projekt i samarbete med andra studenter.
–Upplägget var väldigt fritt och eftersom ingen av oss egentligen hade erfarenhet av att jobba med film bestämde vi tidigt att det var det vi ville satsa på. Vi hade vissa grundkunskaper, men att sätta ljus, skaffa kameror, gaffar, b-foto, postproduktion osv, vi visste knappt vad det var.
Penga- och lokalkris
Ganska snart insåg de också att den kamerautrustning som behövdes var extremt dyr att hyra och projektet drabbades av akut pengakris. Den lilla budgeten som ingår ska täcka alla eventuella utgifter.
–Vi behövde sponsring helt enkelt så vi gjorde unika presentationer till alla reklambyråer i Stockholm och fick till slut bidrag från 15 stycken så att vi kunde hyra den kamerautrustning vi behövde.
Då uppstod nästa akuta problem, att hitta en lokal med glasruta i december. Konceptet byggde på glasrutan och reflektionerna som uppstår där.
-Vi hörde av oss till 100 olika ställen men eftersom det var innan jul behövdes alla till julskyltningar.
I sista stund hittade de en lokal på Grev Turegatan, runt hörnet från skolan. Trots närheten behövdes en hel lastbild när utrustningen skulle dit – bland annat ingick en hel motorcykel i scenografin.
Filminspelning med minutiös planering och oväntade utmaningar
–Till filmen tog vi hjälp av koreograf Filippa Fahlin som hjälpte oss med rörelseenergi, dvs hur modellerna skulle interagera med varandra. Modestudenterna hade alla olika ingångar i hållbarhet i sina kollektioner och utifrån det kom vi på olika rörelser och hur varje scen skulle se ut.
På själva inspelningsdagen var det närmare 50 personer som ställde upp och jobbade; modeller, designers, make och hår, koreograf, filmare, fotograf och studenter.
–Parallellt med filmningen skedde också fotografering till lookbook samt att modellerna övade sin koreografi, vilket krävde minutiös planering av oss. Trots att vi var sex personer som jobbade med de olika delarna hade vi egentligen behövt vara fler för att få ihop allt på själva inspelningsdagen.
Att fota och filma bakom en stor glasruta visade sig också innebära flera oväntade utmaningar, t ex tog glasrutan bort kamerans klickljud vilket gjorde det förvånansvärt svårt att kommunicera trots walkie-talkies. Och det blev oerhört varmt med alla lampor så modellerna kunde inte stanna särskilt länge i ljuset.
–Projektet som helhet har varit oerhört lärorikt och roligt, det är verkligen processen som blev resultatet. Det som överraskade oss var att det var så mycket projektledning, nästan en månad heltid av att ringa runt, googla, skapa excelark… I slutändan lyckades vi parera pengabristen och svårigheten med lokal men lärdomar som vi tar med oss är bland annat att inte lita på tur utan dubbelkolla allt och att ha en plan B och en plan C i beredskap.
Kursansvarig: Brita Lindvall Leitman, lektor i Visuell kommunikation
Handledare: Lisa Ehlin och Minna Sakaria